Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie
29 kwietnia 1955 r. odbył się pierwszy koncert 33-osobowej Wojewódzkiej Orkiestry Symfonicznej w Rzeszowie (solista Adam Harasiewicz, dyrygent Jan Gąsiorowicz). Od pierwszego sezonu (wrzesień '55) kierownikiem artystycznym i dyrygentem był Janusz Ambros (do 1971 r.).
Upaństwowienie Wojewódzkiej Orkiestry Symfonicznej nastąpiło w 1958 r., rok później powołano do życia chór mieszany. W 1960 r. rozpoczęto - kontynuowany do dziś - cykl audycji dla szkół i przedszkoli (obecnie ok. 100 audycji w miesiącu), stale powiększano orkiestrę, dokupywano instrumenty.
Z inicjatywy Janusza Ambrosa w 1961 r. zorganizowano w pięknym Zamku w Łańcucie cykl koncertów kameralnych pod nazwą Dni Muzyki Kameralnej, które po 20 latach przerodziły się w Festiwal Muzyki (kierownictwo powierzono Bogusławowi Kaczyńskiemu), a od 1991 r. w Muzyczny Festiwal w Łańcucie - imprezę ściągającą corocznie w maju setki melomanów z Rzeszowa, z Polski i z różnych stron świata. Pojawiali się tu także najwybitniejsi wykonawcy polscy i światowi (by wymienić tylko niektórych: Kwartet B. Bartoka, Zespół Andree Colsona, Polska Orkiestra Kameralna pd. J. Maksymiuka, Litewska Orkiestra Kameralna pd. S. Sondeckisa, Academy of St. Martin in the Fields, Kwartet Śląski, Sankt-Peters Trio, The King's Singers, Garrick Ohlsson, Renata Scotto, Katia Ricciarelli, Paul Esswood, Gary Kaar, Grigorij Sokołow, W. Ochman, E. Chojnacka, W. Wiłkomirska, E. Podleś, G. Bradley).
W 1967 r. orkiestrę przemianowano na Państwową Filharmonię, która od stycznia 1974 r. egzystuje w nowym, funkcjonalnym budynku z najlepszą akustycznie salą koncertową na 800 miejsc, w której z powodzeniem mogły wystąpić zespoły z innych miast i państw (Orkiestra Kameralna Gewandhaus, Orkiestra Kameralna z Hannoweru, Thomanerchor). 45-letnia działalność, należącej obecnie do czołowych w kraju orkiestry, zaowocowała wieloma osiągnięciami: występy w ważnych polskich ośrodkach muzycznych i na festiwalach (Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal w Busku), za granicą (Czechosłowacja, Rumunia, Węgry, Rosja, Francja), nagrania dla radia i telewizji 6 płyt CD (w tym drugie nagranie w historii światowej fonografii Messa di Gloria Rossiniego).
Bardzo zróżnicowany, ambitny program, obejmujący też wiele prawykonań, występy najlepszych polskich artystów, stale rosnący poziom 85-osobowej orkiestry, audycje i koncerty dla młodzieży, spowodowały niezwykłe umuzykalnienie rzeszowskiej (pozbawionej tej tradycji) społeczności, a w efekcie - jedną z największych widowni filharmonicznych (ok. 600 osób na koncercie) w Polsce.
Szefami artystycznymi w historii Filharmonii byli: Janusz Ambros, Stanisław Michalek, Andrzej Rozmarynowicz, Bogdan Olędzki, Józef Radwan, Adam Natanek, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Kosek, Marek Pijarowski, Vladimir Kiradjiev.
Osoby odpowiedzialne za wprowadzane dane
Monika Gniewek
Kierownictwo projektu.
Beata Świerk
Osoba odpowiedzialna za wprowadzanie danych kadrowych
Monika Gniewek
Osoba odpowiedzialna za wprowadzanie danych księgowych.
Karolina Olszówka
Osoba odpowiedzialna za wprowadzanie danych impresaryjnych.