Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Filharmonia rozpoczęła działalność w grudniu 1944 roku, dzięki uporowi garstki muzyków, którzy swą powojenną przyszłość związali z naszym miastem. Muzyczną misję rozpoczęli od występów solistycznych i kameralnych, szybko jednak względy repertuarowe, artystyczne, a także radość wspólnego muzykowania zaowocowały powstaniem małej, szesnastoosobowej orkiestry. Premierowy koncert odbył się 10 lutego 1945 roku w sali Towarzystwa Muzycznego. W ciągu zaledwie kilku miesięcy skład osiągnął rozmiary orkiestry symfonicznej, momentem historycznym stał się zaś pierwszy koncert w sali Towarzystwa Muzycznego 18 maja 1945 roku. Dyrygował ówczesny dyrygent i kierownik artystyczny Zygmunt Szczepański, partię solową w II Koncercie d-moll H. Wieniawskiego grał Stefan Rachoń. Miejska Filharmonia Lubelska rozpoczęła wówczas regularną działalność. Systematycznie, co dwa tygodnie odbywały się koncerty symfoniczne z udziałem wybitnych solistów i dyrygentów polskich.
W roku 1946 zespół na krótko przeszedł pod opiekę Miejskiej Rady Narodowej, a trzy lata później Filharmonia uzyskała status filharmonii państwowej, funkcję zaś jej dyrektora piastował wówczas Adam Wyleżyński. Działalność zespołu nie ograniczała się już tylko do terenu miasta Lublina, swym zasięgiem obejmowała także inne miejscowości całego województwa. Organizowano audycje szkolne w terenie i koncerty wyjazdowe. W kolejnych latach w naszej instytucji pracowało wielu wybitnych dyrygentów m.in.: Robert Satanowski, Olgierd Straszyński, Karol Anbild, Andrzej Cwojdziński, Marian Lewandowski. Artyści ci nie tylko wzbogacili repertuar zespołu, lecz także znacznie przyczynili się do podniesienie jego poziomu wykonawczego. Lubelska scena gościła najwybitniejszych dyrygentów oraz solistów z kraju i zagranicy.
Nowy rozdział w życiu Filharmonii otworzył rok 1969 Adam Natanek. Poszerzył on repertuar wprowadzając doń dzieła wokalno-instrumentalne oratoria, msze i kantaty To wtedy, pozbawiona teatru operowego, lubelska publiczność poznała estradowe wersje oper Pergolesiego, Donizzetiego, Kurpińskiego, Moniuszki, Pucciniego, Straussa i Verdiego. Zainicjował też wyjazdy zagraniczne filharmoników oraz nawiązał współpracę z chórami amatorskimi: Echo, Chór UMCS, KUL, Akademii Rolniczej, Politechniki Lubelskiej, Archikatedry Lubelskiej.
Następcy Adama Natanka, mając do dyspozycji wspaniały zespół starali się maksymalnie wykorzystać jego możliwości wykonawcze. Oprócz utworów ze stałego repertuaru, w programach pojawiła się muzyka najnowsza Z inicjatywy Agnieszki Kreiner narodziło się Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego, obecnie kontynuowane, jako Forum Witolda Lutosławskiego Most.Za kadencji Teresy Księskiej Falger w repertuarze Filharmonii znalazł się dzieła znaczące i ambitne, grane w Lublinie po raz pierwszy, adresowane do słuchaczy o ukształtowanych upodobaniach i wyrobionym smaku, między innymi symfonie P. Hindemitha, G. Mahlera, A.Brucknera, A. Skriabina,
Z początkiem lutego 2009 na czele instytucji stanął Jan Sęk, który do współpracy zaprosił dyrygenta młodego pokolenia Wojciecha Rodka. Z ich inicjatywy pojawiły się nowe imprezy wzbogacające kulturalną ofertę Lublina i okolic. Od ośmiu lat w miesiącach letnich melomani uczestniczą w Festiwalu Spotkań Kultur Caper Lublinensis, nowymi inicjatywami są Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich i Festiwal Muz Słowiańskich. Filharmonicy Lubelscy nagrywają płyty, regularnie uczestniczą w festiwalach polskich i zagranicznych. W 2012 roku orkiestra zagrała w ramach Festiwalu Wirtuozi we Lwowie i IX Festiwalu Strawiński i Ukraina w Łucku, w 2013 w XI Międzynarodowym Festiwalu im. Piotra Czajkowskiego i Nadieżdy von Meck w Winnicy na Ukrainie. 13 lipca 2013 roku zespół uczestniczył w uroczystych obchodach 70. rocznicy Tragedii Wołyńskiej w Łucku, 19 listopada 2013, w ramach Roku Lutosławskiego zagrał koncert w Filharmonii Lwowskiej.
W programach koncertowych znalazło się wiele utworów dotychczas niewykonywanych. Melomani lubelscy mieli okazję usłyszeć po raz pierwszy XIII Symfonię Babi Jar Igora Szostakowicza, XXI Symfonię Mieczysława Weinberga, IX Symfonię Gustava Mahlera. Dokonania fonograficzne Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej dokumentują płyty z udziałem wybitnych wykonawców:
Do ważnych dla orkiestry wydarzeń ostatnich lat należy szereg dokonanych przez nią prawykonań: R. Bukowski II Koncert fortepianowy, P. Buczyński Aquilla bianca S. Czarnecki Cevus elaphus, K. Dębski Wariacje na temat K. Dębskiego, P. Pietruszewski Canticum lugubre, R. Kiknadze I. Szczerbakow P. Bańka Tryptyk o kanonie nadziei, M. Hertel Koncert fortepianowy, M. Dubaj Largo.
Obecnie orkiestra symfoniczna liczy 85 osób. Od 1 września 2018 jej dyrektorem jest Wojciech Rodek.